Hoe een (risico op) burn-out herkennen?

Ervaar je veel stress op het werk of heb je een burn-out (gehad)? Overweeg dan zeker om loopbaanbegeleiding te volgen. Het kan je helpen om een goed doordachte beslissing te nemen.

Stress of burn-out?

Langdurige stress kan je herkennen aan deze symptomen:

  • gebrek aan energie
  • hoofd-, nek- of rugpijn
  • snel emotioneel zijn
  • vermoeidheid
  • slapeloosheid
  • lusteloosheid
  • hartkloppingen
  • maag- of darmklachten

Heb je last van deze symptomen? Praat er dan op tijd over met je huisarts. Het is niet omdat je veel stress ervaart dat je ook een burn-out hebt, maar het kan wel een voorbode zijn.

Loop je risico op een burn-out?

Kom het te weten via de Burnout Assessment Tool. Deze test stelt geen diagnose van burn-out. Hij geeft een eerste indicatie of je een risico loopt op burn-out. Heb je hierbij vragen, neem dan contact op met je huisarts om te kijken of er sprake is van burn-out.

De krant De Standaard ontwikkelde er een digitale versie van:

START DE TEST

De burn-out Assessment Tool is ontwikkeld door: Schaufeli, W.B., De Witte, H. & Desart, S. (2019). Handleiding Burnout Assessment Tool (BAT). KU Leuven, België: Intern rapport.

Burn-out

Bij een burn-out ervaar je emotionele, mentale en fysieke uitputting als gevolg van een langdurige blootstelling aan stress. Meestal is er sprake van overbelasting op het werk, eventueel in combinatie met moeilijkheden in de privésfeer. Bepaalde stoffen in je hersenen worden niet meer voldoende aangemaakt, waardoor je energie volledig op geraakt.

Bij een burn-out raak je zo uitgeput dat je het gevoel hebt dat je de controle verliest. Als zelfbeschermingsreactie zal je lichaam blokkeren. Je kan niet meer positief denken en je hebt de neiging afstand te nemen van je werk of collega’s.

Er zijn steeds meer mensen die op een bepaald moment in hun leven een burn-out krijgen. Ook mensen die heel sterk en zelfverzekerd overkomen, zijn er vatbaar voor. Durf erover te praten want je bent zeker niet alleen. Opgelet, een burn-out is niet hetzelfde als een depressie en vraagt dus een andere behandeling. Vraag daarom altijd raad aan je huisarts!

Tot rust komen

Loopbaanbegeleiding kan nuttig zijn als je een burn-out hebt, maar eerst moet je een arts raadplegen. De huisarts of specialist zal vaststellen of het om een burn-out gaat of niet op basis van je klachten en je persoonlijk verhaal.

Daarna is het belangrijk om eerst voldoende tijd te nemen om tot rust te komen. Je lichaam moet opnieuw leren ontspannen. Dat kan alleen maar als je het werk een tijdje volledig achter je laat. Psychologische ondersteuning kan eventueel helpen om de oorzaken van je burn-out te onderzoeken en je energie terug te vinden.

Klaar om terug te gaan werken?

Als je overweegt om terug aan het werk te gaan, bespreek dan eerst met je huisarts of je hier al klaar voor bent of niet.

Is je huisarts akkoord? Breng ook een bezoek aan de arbeidsarts voordat je het werk hervat. Vraag (schriftelijk) dat de arbeidsarts de vertrouwelijkheid respecteert en dat hij je werkgever voorlopig niet op de hoogte brengt. Bespreek of er aanpassingen nodig zijn aan je taken of aan je werkomgeving. Of misschien wil je helemaal niet terug naar dezelfde werkgever?

Loopbaanbegeleiding

Loopbaanbegeleiding volgen is een goed idee. Een burn-out is ook een kans om je loopbaan opnieuw vorm te geven.

  • Tijdens de loopbaanbegeleiding krijg je via oefeningen meer inzicht in jezelf.
  • Je leert welke waarden er voor jou belangrijk zijn op de werkvloer en welke jobs er bij je passen.
  • Eens je weet wat je wil, zal de loopbaanbegeleider je informeren hoe je het best terugkeert naar de werkvloer. Samen maak je een concreet actieplan.

Maak kennis met ABVV Loopbaanbegeleiding