Leerkracht op zoek naar energie?

“Leerkrachten doen hun job met veel plezier, maar lijden tegelijk onder de hoge (administratieve) druk. De job is ook emotioneel belastend.” Deze conclusie komt uit SERV-onderzoek over de werkbaarheid van de jobs van leerkrachten. Ook bij onze ABVV-loopbaanbegeleiders horen we die verhalen vaak terug.

Wil ik wel leerkracht blijven?

Dat is de veelgehoorde vraag aan de start van de loopbaanbegeleiding. Zo was er:

  • Mathijs (27) die heel veel extra’s doet voor de school, maar er te veel in zijn bootje heeft geladen…

  • De ooit gepassioneerde Mia (48) die door de almaar stijgende administratieve verplichtingen haar eigen enthousiasme zag verdwijnen…

  • De kersverse moeder Eva (33) die op 40 kilometer afstand werkt en geen evenwicht meer vindt tussen haar werk én privé

  • De energieke Marie (40) die merkt dat ze cynisch wordt over de Steineraanpak van haar school en vreest voor een burn-out…

  • De jonge leerkracht Sara (25) die worstelt met het gebrek aan betrokkenheid van de jongeren in haar klas…

  • Ancien Luc (55) die zich ergert aan de jonge honden in het leerkrachtenkorps die alles in vraag stellen

Het effect van loopbaanbegeleiding

Tijdens de gesprekken met onze loopbaanbegeleiders én door oefeningen en testen te maken, leerden deze leerkrachten zichzelf opnieuw beter kennen. Door voorbij het probleem naar zichzelf te kijken, vonden ze ook altijd een oplossing voor het werkaspect waarmee ze worstelden:

  • Mathijs (27) ontdekte dat hij ook ‘nee’ mag zeggen (en vooral hoe je dat handig doet). Via jobcrafting stond hij stil bij welke extra’s energiegevers zijn en welke de energievreters. Hij ging hierover in gesprek met de directie. Dat gesprek bereidde hij voor met de ABVV-loopbaanbegeleider.

  • Mia (48) exploreerde naar aanleiding van de loopbaanbegeleiding de andere scholen in de scholengroep. Ze ontdekte een school waar de directie meer de focus legt op het pedagogische project dan op de administratieve plichten. Ze vroeg haar overplaatsing aan.

  • Eva (33) bemerkte tijdens de loopbaanbegeleidingssessies dat ze veel tijdswinst kon halen bij het afbouwen van haar vele verbeterwerk. Ze exploreerde nieuwe methodes en paste die met succes toe.

  • Marie (30) achterhaalde dat haar ontwikkelde cynisme over de Steinermethodiek te veel in de weg stond om op haar oude school een doorstart te maken. Ze nam loopbaanonderbreking en zal deeltijds werk op een ‘klassieke school’ combineren met een verdiepende opleiding. Daarna pas neemt ze een definitief besluit over welke pedagogie het best bij haar past.

  • De loopbaangesprekken hielpen Sara (25) om terug na te denken hoe ze de jongeren bij de les kan betrekken. Ze ontdekte dat ze als startende leerkracht te veel op de lesinhoud focuste en te weinig op de aanpak. Ze ging ook in gesprek met collega-leerkrachten om tips en trics uit te wisselen. Ze schreef nadien aan de loopbaanbegeleidster: “Het was niet evident om mijn kwetsbaarheid te tonen aan anderen, maar net dat was wel de sleutel om een sterkere leerkracht te worden. En dat dankzij loopbaanbegeleiding!”

  • Luc (55) leerde tijdens de loopbaanbegeleiding voorbij zijn allergie voor die jonge verandergerichte leerkrachten te kijken. Nu hij dat mechanisme begrijpt, gaat hij het gesprek met hen aan. Soms volgt hij hen in hun nieuwe ideeën, maar hij krijgt ook navolging in zijn ideeën. Hij voelt zich nu zelfs erkend als ‘oude rot’ in het vak.

Altijd oplossing op maat

Geen enkel loopbaanvraag is dezelfde, geen loopbaanoplossing blijkt standaard. Dat geldt ook voor leerkrachten.

Iedereen schrijft tijdens de loopbaanbegeleiding zijn eigen verhaal en ontdekt gaandeweg een aanpak die voor hem of of haar het beste werkt.


Maak kennis met ABVV Loopbaanbegeleiding