Gratis webinars voor wie werkzoekend is of wordt

De infosessies van ABVV Loopbaanadvies en Vorming en Actie worden ook online gegeven. Ontdek het gevarieerde aanbod hieronder en schrijf je snel in.


Webinar ‘Aan de slag met ontslag’

Woensdag 20 oktober 2021 van 10u tot 11u30

Dreig je ontslagen te worden? Denk je erover na om zelf je opzeg te geven? Zit je in je opzegperiode? Dan kan je terecht bij het ABVV met al je vragen over je toekomstige loopbaan. Tijdens deze infosessie leggen we o.a. uit:

  • hoe délégués je kunnen bijstaan
  • wat de werkloosheidsdienst voor je kan doen
  • wat je beroepscentrale voor je kan doen
  • wat de juridische dienst van het ABVV voor je kan doen

Wil je onaangename verrassingen vermijden? Schrijf je dan nu in. Je ontvangt een bevestiging van je registratie per e-mail.

Inschrijven is gratis en kan via deze link


Workshop ‘Hoe bereid je je voor op de jobs van morgen?’

Maandag 25 oktober 2021 van 9:30 tot 12:30

In deze interactieve workshop krijg je meer inzicht in hoe de arbeidsmarkt er vandaag uitziet en hoe werk en jobs snel veranderen. Een veranderende arbeidsmarkt vraagt andere competenties, onder andere digitale competenties. We geven je inzicht in welke kennis en vaardigheden er meer en meer van werknemers verwacht worden. We staan stil bij de leermogelijkheden die er zijn als werknemer en werkzoekende.

Deze workshop helpt je om je breder te oriënteren op jobs, vacatures en opleidingen. Zo kan jij je voorbereiden voor de jobs van morgen.

Na deze sessie:

  • Heb je meer inzicht in hoe onze jobs veranderen.
  • Weet je welke competenties belangrijk zijn voor de toekomstige jobs.
  • Tonen we je hoe je je kunt oriënteren.
  • En krijg je een zicht op de verschillende leermogelijkheden.

Inschrijven is gratis en kan via deze link voor de eerstvolgende sessie.


Webinar ‘Werkloos wat nu’

Op 25 oktober om 14u

Volgende data: 9 en 23 november, 7 en 21 december 2021.
en op: 11 en 24 januari, 1 en 22 fevruari, 1 en 24 maart, 5 april, 3 en 24 mei, 9 en 23 juni 2022.

Heb je vragen over werkloos zijn? We vertellen je alles over je rechten en plichten, over de rol van RVA, VDAB en het ABVV hierbij. We leren je hoe je een (elektronische) controlekaart invult. We leggen uit hoe je dopgeld wordt berekend en wie bij het ABVV jou kan helpen.

Inschrijven is gratis en kan via deze link.


Webinar ‘Deeltijds werken’

Op donderdag 4 november 2021 van 14u tot 15u.

Volgende uitzending op 2 december 2021 en op 12 januari, 15 februari, 2 en 31 maart, 19 april, 11 mei en 1 juni 2022

Ben je van plan om een deeltijds contract te ondertekenen? Of werk je voltijds en wil je liever deeltijds werken? Tijdens de online infosessie deeltijds werken informeren we je hierover. We spreken over het statuut ‘behoud van rechten‘, de inkomensgarantie-uitkering, je rechten en plichten en alle papieren die je moet invullen.
Interesse? Schrijf je nu in! Je ontvangt een bevestiging van je registratie via mail.

Inschrijven voor dit webinar kan je via deze link.


Webinar ‘Aan de slag met vdab.be’

Maandag 8 november 2021 van 10:00 tot 11:30.

Volgende uitzending op donderdag 2 december 2021 van 10:00 tot 11:30.

Van dit webinar Aan de slag met vdab.be mag je het volgende verwachten.

Je leert….

  • je weg vinden op de VDAB website en in je Mijn Loopbaan-dossier van VDAB.
  • wat er van jou verwacht wordt als werkzoekende
  • hoe Mijn Loopbaan gelinkt is aan je VDAB-begeleiding, en wat hier van je verwacht wordt
  • hoe de online tools van VDAB je zoektocht naar werk kunnen vergemakkelijken
  • hoe je Mijn Loopbaan van VDAB vervolledigt en je kansen naar werk zo vergroot
  • hoe je vlotter vacatures kan opvolgen en solliciteren via Mijn Loopbaan
  • hoe je je afspraken met VDAB beter kan opvolgen.

Na het informatieve deel kan je ook overgaan naar een 2de (individuele) sessie bij onze ABVV loopbaanconsulent. Je ontvangt persoonlijke ondersteuning om je eigen dossier van VDAB te vervolledigen en zelf verder op te volgen.

Inschrijven kan via deze link


Webinar ‘Waarom een opleiding volgen een goed idee is’

Woensdag 10 november 2021 van 10u tot 11:30 u

Volgende uitzending op maandag 13 december 2021 van 10:00 tot 11:30.

De arbeidsmarkt verandert in sneltempo door de sterk toenemende digitalisering. Als we meer zekerheid willen in onze loopbaan, dan denken we best af en toe eens na over manieren om ons bij te scholen. Gelukkig betekent dit niet automatisch dat je terug moet naar de schoolbanken. Er zijn ook minder formele manieren om jezelf bij te scholen. In deze webinar ontdek je:

  • Verschillende mogelijkheden om je bij te scholen.
  • Hoe je de juiste opleiding kiest.
  • Hoe je werken en een opleiding volgen kan combineren.
  • Hoe je een opleiding kan volgen als werkzoekende.
  • Welke competenties er belangrijker worden op de arbeidsmarkt.

Inschrijven kan via deze link


Webinar ‘Eerste hulp bij solliciteren’

Maandag 15 november 2021 om 10u

Volgende data:  13 december 2021 en op 17 januari en 11 april 2022 telkens om 10u.

Leer bij ons hoe je een goed cv en een interessante brief schrijft, hoe je je best kan voorbereiden op het sollicitatiegesprek en hoe je dit kan oefenen.

Inschrijven kan via deze link

 


Webinar 50+ en werk zoeken

Op vrijdag 19 november 2021 om 10u

Volgende datum op 17 december om 14u en op 21 januari, 17 februari, 17 maart, 15 april, 19 mei en 10 juni 2022 telkens om 10 uur

Ben je werkzoekend en ouder dan 50? Heb je vragen over beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt, pensioenrechten en opnieuw solliciteren? Onze experts vertellen je waar je allemaal rekening mee moet houden. Je krijgt een antwoord op volgende vragen:

  • Tot wanneer moet ik beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt?
  • Zijn er vrijstellingen?
  • Wat betekent een passende job voor VDAB?
  • Ik kan deeltijds werken maar zou liever voltijds werken. Wat nu?
  • Welke overheidsmaatregelen bestaan er voor 50-plussers?
  • Kan ik nog een opleiding volgen?
  • Wat met mijn pensioen?

Inschrijven kan via deze link


Webinar ‘Werken met interim’

Op woensdag 24 November 2021 om 14 uur

Volgende data: 24 november en 9 december 2021 om 14u.
en op 26 januari, 24 februari, 8 maart, 20 april, 10 mei en 7 juni 2022,telkens om 14u.

Wil je graag als interimkracht aan de slag, maar weet je niet goed wat je kan verwachten? Wil je weten wat je rechten en plichten zijn?
Tijdens dit webinar vertellen we er alles over en krijg je een antwoord op je vragen.

Inschrijven voor één van deze webinars kan via deze link.


Webinar ‘Werken met een arbeids-beperking’

Vrijdag 26 november om 10u

Volgende data 10 december 2021 en 14 januari, 18 februari, 18 maart, 8 april, 20 mei, 10 juni 2022, telkens om 10u.

In dit webinar maak je kennis met de term ‘arbeidsbeperking’ en de bijhorende maatregelen.
Je krijgt een antwoord op volgende vragen:

  • Wanneer kom ik in aanmerking voor een erkenning arbeidsbeperking?
  • Wat moet ik hiervoor doen?
  • Wat betekent dit voor mijn rechten en plichten als werkzoekende?
  • Op welke steunmaatregelen kan ik terugvallen als ik een erkende arbeidsbeperking heb?
  • Heeft het ook als werknemer voordelen om een erkenning arbeidsbeperking te hebben?

Inschrijven kan via deze link


Webinar ‘Rechten en plichten bij zwangerschap’

Donderdag 27 januari 2022 om 14u.

Volgende data: 15 maart, 28 april, 14 juni 2022.

Of je nu in loondienst werkt, als zelfstandige of werkzoekend bent, als aanstaande moeder heb je recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof en op moederschapsbescherming voor en na de geboorte.
Bv. bescherming tegen ontslag, tegen discriminatie wanneer je solliciteert, recht op borstvoedingspauzes wanneer je terug werkt.
Na de geboorte heeft de vader van het kind of de mee-ouder recht op geboorteverlof. En verder is er ook nog het ouderschapsverlof, pleeg- en adoptieverlof, tijdskrediet, …
Een waaier van rechten met uiteraard ook voorwaarden en regels.

Tijdens dit webinar maken we je hierin wegwijs en krijg je een antwoord op je vragen.

Inschrijven voor dit webinar kan je via deze link.


Webinar ‘Eenouder-gezinnen’

Op donderdag 3 februari 2022 om 14u

Volgende data: 29 maart, 5 mei, 28 juni 2022, telkens om 14u.

Onze samenleving houdt weinig rekening met éénoudergezinnen. Het overheidsbeleid vertrekt nog steeds en vooral van het standaard gezin: vader, moeder en kinderen.
Zo worden éénoudergezinnen bijna standaard achtergesteld. Zij krijgen minder en betalen verhoudingsgewijs meer.Nochtans zijn alleenstaande ouders ‘gewone’ vaders en moeders met ‘gewone’ vragen en behoeften.Maar hun situatie en realiteit is anders.

Ben jij een alleenstaande ouder? Neem dan deel aan dit webinar.
We maken je wegwijs in het kluwen rond werk, inkomen, wonen, gezondheid, kinderopvang, onderwijs, (energie)facturen betalen …
Wat zijn je rechten als alleenstaande ouder, waarop kan je rekenen?

Inschrijven voor dit webinar kan je via deze link.


Webinar ‘Omgaan met stress in onzekere tijden’

Nieuwe datum nog te bepalen.

Corona zorgt voor stress, angst en onzekerheid. We zijn onzeker over de toekomst van onze job en ons inkomen. We hebben angst om besmet te worden of anderen te besmetten. En we vinden het moeilijk om werk en gezin te combineren. Je zou voor minder stress krijgen.

Onze loopbaanbegeleiders delen informatie en tips over hoe je met deze stress kan omgaan en wat je kan aanpakken in je loopbaan. Ze geven je ideeën om te ontdekken waarvan je juist wél energie krijgt. Op het einde van de webinar kan je in de privéchat je vragen stellen aan een loopbaanconsulent of loopbaanbegeleider.

In deze webinar ontdek je :

  • Hoe je stress kan herkennen.
  • Wat je er aan kan doen.
  • Hoe je zelf voor meer zekerheid zorgt in je loopbaan.
  • Waar je wél energie van krijgt.

Inschrijven kan via deze link.


Online Workshopreeks ‘Ontdek je droomjob’

Nieuwe data nog te bepalen.

Ontdek welke job bij jou past

Wie ben je? Wat kan je? Wat wil je? In kleine groepjes denken we na over talenten, energiebronnen, dromen en waarden. We leren je om je droomjob te omschrijven en een actieplan op te stellen. Via een interactieve zoom sessie gaan we met verschillende oefeningen aan de slag.

Inschrijven en info:

03 220 66 44 of loopbaanconsulent.antwerpen@abvv.be

Na inschrijving nemen we contact met jou op voor een kort intakegesprek.  Op basis van dit gesprek gaan we na of deze workshop geschikt is voor jou.


Deze webinars worden ingericht door vzw Vorming & Actie en zijn mede mogelijk gemaakt met de steun van het Europees Sociaal Fonds.